The Analysis of Improving the Arabic Writing Competency through Calligraphy Learning at Junior Hight School Darul Huda East Java

Authors

  • Ahmad Aziz Fuadi Universitas Islam Negeri Sunan Ampel
  • Junaedi Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.15642/jalsat.2022.2.2.175-190

Keywords:

Arabic Writing, Arabic Teaching, Arabic khat

Abstract

In this article, the authors discuss the complex analysis of Arabic Writing Competence through Calligraphy Learning at Darul Huda Junior high school Ponorogo. The problem at students' Junior high school level is how to write Arabic properly and correctly; Arabic writing skill is presented to students with writing skills. One way to increase students' writing is by learning calligraphy. The purpose of the study was to determine the calligraphy learning process and the problems of learning calligraphy to improve students' writing. The research method uses a qualitative descriptive approach. The data sources consist of students' writing in calligraphy and calligraphy teachers. The study results show that: 1. The selection of learning methods is very urgent to achieve learning objectives, 2. The selection of calligraphy material texts must be simple and easy to understand so students can easily copy them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amrulloh, A. Y., & Indrianto, N. (2022). Pengembangan Kaligrafi Digital Berbasis Aplikasi Android Untuk Pembelajaran Khat Araby. Jinop (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 8(1), 42–54. Https://Doi.Org/10.22219/Jinop.V8i1.19889

Andreastya, V. H., & Almuhtadin, I. F. (2019). Korelasi Kegiatan Ekstrakurikuler Seni Kaligrafi Dengan Bakat Seni Rupa Siswa MI Miftahul Huda Tanjunganom Diwek Jombang. Bada’a: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 1(2), 54–64. Https://Doi.Org/10.37216/Badaa.V1i2.247

Badriah, Andrizal, & Mualif, A. (2022). PERAN PEMBELAJARAN KALIGRAFI DALAM KETERAMPILAN MENULIS ARAB PADA MATA PELAJARAN AL-QUR’AN HADITS SISWA KELAS VIII C DI MTS DARUL ULUM SUKARAJA KEC. LOGAS TANAH DARAT. 3(1), 31–36. Https://Www.Ejournal.Uniks.Ac.Id/Index.Php/JOM/Article/Download/2006/1525

Didin, S. A. . (2016). Seni Kaligrafi Islam. Amzah.

Fauzi, M. (2020a). Pembelajaran Kaligrafi Arab Untuk Meningkatkan Maharah Al-Kitabah. EL-IBTIKAR: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 9(2), 226–240. Http://Dx.Doi.Org/10.24235/Ibtikar.V9i2.6554

Fauzi, M. (2020b). Peningkatan Mahārah Kitābah Dengan Pembelajaran Kaligrafi: Bagaimana Relevansinya. ATTANWIR, Jurnal Keislaman Dan Pendidikan, 13(2), 118–134. Https://Doi.Org/10.53915/Jurnalkeislamandanpendidikan.V11i2.42

Hermawan, A. (2011). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. PT Remaja Rosdakarya.

Hijrat, L. A. (2020). PEMBELAJARAN KHAT WA QOWA’IDUL IMLA’ MAHASISWA UIN MATARAM DAN PROBLEMATIKANYA. Al-Islamiyah, Jurnal Pendidikan Dan Wawasan Studi Islam, 2(1), 1–10. Https://E-Journal.Stitintb.Ac.Id/Index.Php/Alislamiyah/Article/View/35

Masyhuri. (2011). Wawasan Seni Kaligrafi Islam.

Mukminin, R. A., Wardani, D. K., & Waslah, W. (2022). Efektivitas Metode Hamidi Terhadap Prestasi Belajar Khat Arab Siswa Sekolah Kaligrafi Al-Qur’an (Sakal) Denanyar Jombang. DINAMIKA : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Keislaman, 7 (1), 22–35. Https://Doi.Org/10.32764/Dinamika.V7i1.2305

Muradi, A. (2016). Pembelajaran Menulis Bahasa Arab: Dalam Perspektif Komunikatif. Prenada Media.

Mustofa, D. (2020). Pembelajaran Kaligrafi Dasar Untuk Melatih Kemahiran Menulis Bahasa Arab Bagi Siswa Madrasah Ibtidaiyah. Dimar Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 66–79. Http://Ejournal.Stit-Almubarok.Ac.Id/Index.Php/DIMAR/Article/View/42

Ngalim Purwanto, M. (2006). Ilmu Pendidikan Teoritis Dan Praktis. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Ni’mah, K. (2019). Khat Dalam Menunjang Kemahiran Kitabah Bahasa Arab. DAR EL-ILMI: Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan, Dan Humaniora, 6(2), 263–284. Http://E-Jurnal.Unisda.Ac.Id/Index.Php/Dar/Article/View/1724#:~:Text=KHAT DALAM MENUNJANG KEMAHIRAN KITABAH BAHASA ARAB,-Khoirotun Ni’mah&Text=Khat Merupakan Menulis Pada Kategori,Menyentuh Aspek Estetika Atau Keindahan.

Rahman, F. (2015). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Madani.

Risfania, F. S., Umami, K. R., & Wachidiyah, H. N. (2020). UPAYA PENINGKATAN KREATIVITAS DAN PRODUKTIVITAS SANTRI PONDOK PESANTREN AL – ISTIQOMAH II MELALUI PELATIHAN KARYA SENI ISLAM. In Prosiding SNP2M (Seminar Nasional Penelitian Dan Pengabdian Masyarakat) UNIM (Pp. 191–196). Http://Snp2m.Unim.Ac.Id/Index.Php/Snp2m/Article/View/433

Sahman, I. A., Normawati, N., & Masdul, M. R. (2018). Peranan Ekstrakurikuler Seni Kaligrafi Dalam Meningkatkan Kreativitas Peserta Didik Di Madrasah Aliyah Muhammadiyah Nunu Palu. JKS: Jurnal Kolaboratif Sains, 1(1), 994–999. Https://Doi.Org/10.56338/Jks.V1i1.438

Sugiyono, D. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D.

Downloads

Published

27-11-2022

How to Cite

Fuadi, A. A., & Junaedi. (2022). The Analysis of Improving the Arabic Writing Competency through Calligraphy Learning at Junior Hight School Darul Huda East Java. Journal of Arabic Language Studies and Teaching, 2(2), 175–190. https://doi.org/10.15642/jalsat.2022.2.2.175-190