A Comparative Study of Online Media for Arabic Teaching in Indonesia

Authors

  • Siti Maesaroh UIN Sunan Ampel Surabaya
  • Viqie Ixbal Maulana UIN Sunan Ampel Surabaya
  • Afiyah UIN Sunan Ampel

DOI:

https://doi.org/10.15642/jalsat.2022.2.2.210-224

Keywords:

educational aids, Teaching Arabic, Electronic for Learning Arabic

Abstract

This study aims to compare the electronic educational facilities used in this era with the spread of COVID-19 around the world. This study uses a comparative descriptive with a qualitative approach. Therefore, all teachers and students must take advantage of the learning process via the internet or electronic means, such as Zoom, Google Meet, Skype, Facebook, WhatsApp, Instagram, and so on. Each has advantages and disadvantages. For example, when we use Zoom and Google, we can call 100 people now, but we need stronger internet, but if we use WhatsApp, we can connect even to weaker internet, but we only call eight people. As for Skype, it is not unusual. As for Facebook and Instagram, most of their use is on social media, but we can create groups in it, like on WhatsApp, so we can send materials and work there, and we can see whenever we want. None of the above electronic means is better than the other because each has advantages and disadvantages. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abi Hamid, M., Ramadhani, R., Masrul, M., Juliana, J., Safitri, M., Munsarif, M., Jamaludin, J., & Simarmata, J. (2020). Media Pembelajaran. Yayasan Kita Menulis.

Afresda, S., & Nurpratiwiningsih, L. (2022). Pelatihan Pembelajaraan Online Dengan Bantuan Aplikasi Google Meet Untuk Siswa. Media Abdimas, 1(1), 7–11.

Al Baloui, N. S. A. (N.D.). مجالس العجمان الرسمي>~*¤ Ô Ws Ô¤*~ المجالس العامة~*¤ Ô Ws Ô¤*~> مجلس الدراسات والبحوث العلمية> دور المعلم في عصر الانترنت.

Alhabash, S., & Ma, M. (2017). A Tale Of Four Platforms: Motivations And Uses Of Facebook, Twitter, Instagram, And Snapchat Among College Students? Social Media And Society, 3(1). Https://Doi.Org/10.1177/2056305117691544

Andina, E. (2010). Studi Dampak Negatif Facebook Terhadap Remaja Indonesia. Aspirasi. Jakarta: Pusat Pengkajian, Pengolahan Data Dan Informasi Sekretariat Jenderal Dewan Perwakilan Rakyat Republik Indonesia, Hal, 119–120.

Aryadhana, A., & Asmin, A. (2022). Analisis Proses Pembelajaran Daring Terhadap Guru Dan Siswa Pada Masa Pandemi Covid 19. Journal Mathematics Education Sigma [JMES], 3(2), 97–102.

Basar, A. M. (2021). Problematika Pembelajaran Jarak Jauh Pada Masa Pandemi Covid-19:(Studi Kasus Di SMPIT Nurul Fajri--Cikarang Barat--Bekasi). Edunesia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 2(1), 208–218.

Centauri, B., Toendan, K., & Others. (2021). PENGARUH PENGGUNAAN E-LEARNING BERBASIS APLIKASI SKYPE TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK DI SMK YPSEI PALANGKA RAYA TAHUN AJARAN 2020/2021: PENGARUH PENGGUNAAN E-LEARNING BERBASIS APLIKASI SKYPE TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK DI SMK YPSEI PALANGK. Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(2), 21–27.

Fitri, N. L. (2019). Pemanfaatan Grup Whatsapp Sebagai Media Informasi Proses Belajar Anak Di Kb Permata Bunda. Al-Hikmah: Indonesian Journal Of Early Childhood Islamic Education, 3(2), 151–166.

Gulo, W. (2008). Strategi Belajar Mengajar (Cover Baru). Grasindo.

Hafidziansah, N. P., & Others. (2022). STRATEGI KOMUNIKASI PEMASARAN VAPEHITZ BANDUNG MELALUI MEDIA SOSIAL INSTAGRAM (Studi Kualitatif Tentang Strategi Komunikasi Pemasaran Vapehitz Bandung Melalui Media Sosial Instagram). FISIP UNPAS.

Hariani, P. P., Wastuti, S. N. Y., Mahdalena, L., & Barus, W. I. (2020). Pemanfaatan E-Learning Pada Pembelajaran Jarak Jauh Di Masa Pandemi Covid-19. Biblio Couns: Jurnal Kajian Konseling Dan Pendidikan, 3(2), 41–49.

Hidayati, N. A. (2016). Studi Komparatif Penerapan Metode Menghafal Al-Qur′ An Di Sekolah Dasar Integral Hidayatullah Palangka Raya Dan Sekolah Dasar Muhammadiyah Palangka Raya. IAIN Palangka Raya.

Jamaludin, J., Yuswardi, Y., Muttaqin, M., Mahmudi, A. A., Arni, S., Tantriawan, H., Ekowicaksono, I., Yulita, W., Iqbal, A., Sirait, H., & Others. (2022). Google Workspace For Education Platform Pendidikan Digital: Konsep Dan Praktik. Yayasan Kita Menulis.

Mahendra, B. (2017). Eksistensi Sosial Remaja Dalam Instagram (Sebuah Perspektif Komunikasi). Jurnal Visi Komunikasi, 16(1), 151–160.

Matas, J. (2014). The Impact Of Digital Education On Learning And Teaching. Doctoral Thesis, March, 1–148.

MÜEZZ.IN, A. D. (N.D.). التعليم الإلكتروني في ظل الأوبئة، أفكار وتجارب في تعليم اللغة العربية للناطقين بغيرها. Ondokuz May{I}S Üniversitesi {.I}Lahiyat Fakültesi Dergisi, 49, 349–365.

Nuruddin, A., & Taufiq, M. A. (2021). KURIKULUM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB TUJUAN KHUSUS PROBLEMATIKA DESAIN DAN IMPLEMENTASINYA DI UIN SUNAN AMPEL SURABAYA. FASHOHAH Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Arab, 1(1), 32–47. Http://Www.Riset.Unisma.Ac.Id/Index.Php/Fashoha/Article/View/12791

Rahayu, S., & Pahlevi, T. (2021). Pengaruh Media Pembelajaran E-Learning Dengan Google Meet Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(1), 91–99.

SASONGKOADJI, C. (2021). PERENCANAAN PESAN KOMUNIKASI KOMUNITAS FOTOGRAFI AVIASI INDONESIA MELALUI INSTAGRAM. UNIVERSITAS ATMA JAYA YOGYAKARTA.

Sutrisno, E. (N.D.). Model Pengembangan Kurikulum Pesantren Di Era Digital. GUEPEDIA.

Taufiq, M. A. (2021). Tajribatu Jami’ati Sunan Ampel Al-Islamiyyah Al-Hukumiyyah Fi Istikhdami Al-Kitab Al-Ilektroni Li Ta’limi Al-Lughah Al-Arabiyyah Bi Indonesia. Ittijahat Mu’ashirah Fi Al-Dirasati Al-Arabiyyah Wa Al-Tsaqafati Al-Ajnabiyyah, 1041–1058.

Downloads

Published

27-11-2022

How to Cite

Siti Maesaroh, Viqie Ixbal Maulana, & Afiyah. (2022). A Comparative Study of Online Media for Arabic Teaching in Indonesia. Journal of Arabic Language Studies and Teaching, 2(2), 210–224. https://doi.org/10.15642/jalsat.2022.2.2.210-224