Content Analysis of The Textbook For Teaching Arabic in Class Five Primary School in Indonesia/ تحليل المحتوى للكتاب المدرسي لنعليم اللغة العربية في الفصل الخامس من المرحلة الابتدائية بإندونيسيا

Authors

  • M. Robiatul Adawiyah SMA Ulul Albab, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.15642/jalsat.2021.1.1.26-35

Keywords:

Analysis Content, Arabic textbooks, Arabic Learning, تحليل المحتوى, الكتاب المدرسي العربي, تعلم اللغة العربية

Abstract

Abstract

Textbooks are a tool used by teachers or instructors in assisting the implementation of teaching and learning activities in schools. This research was conducted with the aim to find out the quality of Arabic textbooks with the title I Love Arabic for the 5th-grade madrasah by Sunaryo Putro published by the triad as a textbook used in Ibtidaiyah madrasas based on the preparation theory which includes selection, gradation, presentation and reps. This research is classified into library research using the content analysis method. Based on the results of the study showed that the book has met the criteria for the preparation theory which includes good material coverage, and supporting material, in terms of selection has met the criteria and the preparation has been in accordance with the objectives, level of expertise and duration of an Arabic language learning program.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainin, M. (2018). Pengembangan Kurikulum Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Malang: Lisan Arabi.

Al-Ghali, A. N. dan Abdul, A.H. ( 1991 ). Usus I’dad Al Kutub Al Ta’limiyah li Ghairi Naathiqin Biha. Riyadh : Dar Al Gha.

Arikunto, Suharsimi. (1997). Prosedur Penelitian: Suatu pendekatan praktek, Jakarta: Rineka Cipta.

Azhar Arsyad. ( 2010 ). Bahasa Arab dan Metode pengajarannya. Cet. III: Yogyakarta : Pustaka Pelajar.

Djamarah, S. B.dan Aswan.Z. (1997 ). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Effendi, O. U. ( 2004 ). Ilmu Komunikasi. Bandung : PT. Rosda Karya.

H. Martinis dan M. Yaskin. ( 2015 ). Aplikasi bahan ajar bahasa arab bermedia komputer dalam memotivasi siswa keals XI semester 2 di Madrasah aliyah negeri 4 muaro jambi. Jurnal pendidikan islam nomor 2 vol 10.

Joni, R.T. ( 1984 ). Pengembangan Paket Belajar. Jakarta : Depdikbud. P2LPTK.

Lexy, J. M. ( 2002 ). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung : Rosda Karya.

Martatik. ( 2018 ). Analisis Buku Bahasa arab Pendekatan Saintifik Kurikulum 2013 Madrasah Ibtidaiyah Kelas I . Andragogi jurnal Diklat teknis nomor 1 vol VI .

Taufiq, MA & Nashrullah, M. (2021). Analisis Buku Bahasa Arab Pegangan Guru dan Siswa Kelas XI Kurikulum 2013. Tsaqofiyah: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Arab, Vol. 3, No. 1.

Munif, Abdul. ( 2008 ) .Strategi dan kiat menerjemahkan bahasa arab ke dalam bahasa indonesia. Yogyakarta : Uin sunan kalijaga .

Muslich, M. ( 2010 ) . Text Book Writing : Dasar-Dasar Pemahaman, Penulisan, dan Pemakaian Buku Teks. Yogyakarta : Ar-Ruzz Media.

Nurhadi. ( 1995 ) .Tata bahasa Pendidikan , landasan penyusunan buku pelajaran bahasa. Semarang : IKIP Semarang Press.

Pannen,P. ( 1996 ). Mengajar di Perguruan Tinggi: Pengembangan Bahan Ajar. Jakarta:PAU-PPAI, Universitas Terbuka.

Pendidikan dan Tenaga Kependidikan. Jakarta : Kencana Prenada Media Group.

Putro, S. ( 2014 ). Aku Cinta Bahasa Arab Untuk Madrasah Ibtidaiyah Kelas 5 . Solo: Tiga Serangkai.

Sanjaya, Wina. (2013 ). Penelitian Pendidikan Jenis Metode dan Prosedur. Jakarta : Prenadamedia group.

Sugiyono. (2011). Metodologi Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung : Alfabeta.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Jakarta: Rineka Cipta.

Sutri Ramah, Miftahur Rohman. (2018). Analisis Buku Ajar Bahasa Arab Madrasah Aliyah Kurikulum 2013. Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab nomor 2 vol 2.

Syaifuddin,Udin. ( 2010 ). Inovasi pendidikan. Bandung : Alfabeta.

Downloads

Published

21-05-2021

How to Cite

Adawiyah, M. R. (2021). Content Analysis of The Textbook For Teaching Arabic in Class Five Primary School in Indonesia/ تحليل المحتوى للكتاب المدرسي لنعليم اللغة العربية في الفصل الخامس من المرحلة الابتدائية بإندونيسيا. Journal of Arabic Language Studies and Teaching, 1(1), 26–35. https://doi.org/10.15642/jalsat.2021.1.1.26-35