Panca Jiwa Pondok Pesantren: Sebuah Analisis Kritis

  • Fiena Saadatul Ummah Institut Agama Islam Negeri Madura
Keywords: Values, five souls, Islamic boarding schools

Abstract

The five souls of pondok pesantren are not only considered as a provision that must be possessed, but must be imbued and applied through habits in the life of pondok pesantren. In other words, the souls of the pesantren are not merely used as slogans or theories, but actually carried out in the form of traditions or sunnahs that run every day at the boarding school. An atmosphere of life that is Islamic, tarbawi, and ma'hadi which is full of values of struggle and sacrifice, even with a life that is encompassed by a spirit of sincerity, a spirit of simplicity, a spirit of independence, a spirit of ukhuwah Islamiyah and a spirit of responsibility that is responsible for a witness and can see an atmosphere that can be felt directly in daily life at the pesantren.

References

A’la, Abd. Pembaruan Pesantren. Yogyakarta: Pustaka Pesantren, 2006.
Azzet, Akhmad Muhaimin. Urgensi Pendidikan Karakter di Indonesia. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media, 2011.
Barizi, Ahmad. Pendidikan Integratif Akar Tradisi dan Integrasi Keilmuan Pendidikan Islam. Malang: UIN-Maliki Press, 2011.
Ishak, Ichwan. Berlian Pribadi Sukses Membangun Akhlak Pribadi Muslim Yang Sukses di Masyarakat. Jakarta: Grafindo Khazanah Ilmu, 2007.
Jauhari, Muhammad Idris. Tazkiyah. Prenduan: Mutiara Press, 2010.
Kurniawan, Syamsul. Pendidikan Karakter; Konsepsi dan Implementasinya Secara Terpadu di Lingkungan Keluarga, Sekolah, Perguruan Tinggi dan Masyarakat. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2013.
Kuswandi, Iwan, and Ihwan Amalih. Sang Konseptor Pesantren KH. Muhammad Idris Jauhari. Yogyakarta: Lembaga Ladang Kata, 2015.
Lubis, Saiful Akhyar. Konseling Islam Kyai dan Pesantren. Yogyakarta: eLSAQ Press, 2007.
Ma’arif, M. Ahyar, and Ani Purwatiningsih. “Pendidikan Karakter Berbasis Wawasan Nilai-Nilai Pondok Pesantren.” Fenomena 15 (April 2016).
Marzuki. Pendidikan Karakter Islam. Jakarta: Amzah, 2015.
Masyhud, M. Sulthon, and Moh. Khusnurdilo. Manajemen Pondok Pesantren. Jakarta: DIVA PUSTAKA, 2003.
Mujib, Abdul, and Jusuf Mudzakkir. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana, 2014.
Mutohar, Ahmad, and Nurul Anam. Manifesto Modernisasi Pendidikan Islam & Pesantren. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2013.
Purwanto, Nanang. Pengantar Pendidikan. Yogyakarta: Graha Ilmu, 2014.
Rahman, Budhy Munawar. Pendidikan Karakter Pendidikan Menghidupkan Nilai untuk Pesantren, Madrasah, dan Sekolah. The Asia Foundation, 2017.
Roqib, Moh. Ilmu Pendidikan Islam; Pengembangan Pendidikan Integratif di Sekolah, Keluarga dan Masyarakat. Yogyakarta: LKiS, 2009.
Siswanto. “Pendidikan Karakter Berbasis Nilai-Nilai Religius.” Tadris 8 (June 2013).
Sumardi, Kamin. “Potret Pendidikan Karakter di Pondok Pesantren Salafiah. ”Jurnal Pendidikan Karakter II (Oktober 2012).
Syarbini, Amirulloh. Pendidikan Karakter Berbasis Keluarga; Studi Tentang Model Pendidikan Karakter dalam Keluarga Perspektif Islam. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media, 2016.
Tafsir, Ahmad. Ilmu Pendidikan Islam dalam Perspektif Islam. Bandung: Rosda Karya, 2001.
Fuaduddin, TM. “Diversifikasi Pendidikan Pesantren; Tantangan dan Solusi.” Edukasi: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan 5 (Oktober-Desember 2007).
Yamani (al-), Syekh Yahya ibn Hamzah. Pelatihan Lengkap Tazkiyatun Nafs Memandu Anda Membersihkan Hati dan Menumbuhkan Jiwa Mulia agar Hidup lebih Berhasil dan Lebih Bahagia. Jakarta: Zaman, 2012.
Yaumi, Muhammad. Pendidikan Karakter Landasan, Pilar dan Implementasi. Jakarta: Kencana, 2014.
Published
2017-12-17
How to Cite
UmmahFiena Saadatul. “Panca Jiwa Pondok Pesantren: Sebuah Analisis Kritis”. JOIES: Journal of Islamic Education Studies 2, no. 2 (December 17, 2017): 204-216. Accessed February 22, 2020. http://jurnalpps.uinsby.ac.id/index.php/joies/article/view/39.
Section
Articles