Analysis of the Instruction Question Language in the Arabic Textbook for Class X Islamic Senior High School Published by the Ministry of Religion of Indonesia/ Analisis Bahasa Intruksi Soal pada Buku Ajar Bahasa Arab kelas X Madrasah Aliyah Terbitan Kemenag Indonesia
Keywords:
Evaluation, Question Instruction Language Analysis, Teaching Materials.Abstract
Abstract
This study aims to determine the quality of language instruction in the class X Madrasah Aliyah Arabic textbook published by the ministry of religion in 2020 by referring to the language instruction criteria for question practice according to Rusydi Ahmad Thuaimah and the Directorate of Islamic Education. The research method is descriptive qualitative with the Miles and Huberman model. Data found 53 kinds of exercise instructions in four maharah with data results: 1) using Arabic fusha, there are 53 items, 2) the point instruction language used easily to understand there are 53 points, 3) unambiguous there are 51 points, 4) giving examples of how to do it, there are 8 points, 5) using correct and standard language rules, there are 49 points, 6) using communicative language there are 53 points. Thus, the instructions for practising questions in the book are very suitable to be used as a reference in making exercise instructions.
Downloads
References
Ahmad Thuiaimah, R. (1985). Dalil Amal Fi I’dadi Al-Mawad Al-Ta’limiyah Libaramij Ta’lim Al-Arabiyah. Jami’ah Ummul Qura.
Aisyah, S., Noviyanti, E., & Triyanto, T. (2020). Bahan Ajar Sebagai Bagian Dalam Kajian Problematika Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Salaka | Sastra Indonesia, 2(1), Article 1. Https://Journal.Unpak.Ac.Id/Index.Php/Salaka/Article/View/1838
As’ari, D. R. (2017). Pemanfaatan Wordershare Quiz Creator Dalam Pembuatan Soal-Soal Bahasa Arab. Arabi : Journal Of Arabic Studies, 2(1), 37–46. Https://Doi.Org/10.24865/Ajas.V2i1.24
Azhari, A. W. (2018). Analisis Buku Ajar Bahasa Arab Kelas Vi Madrasah Ibtidaiah Terbitan Karya Toha Putra. Alsuniyat: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, Dan Budaya Arab, 1(2), 125–136. Https://Doi.Org/10.17509/Alsuniyat.V1i2.24360
Bahri, O. S. (2019). Analisis Isi Soal Uambn Bahasa Arab Madrasah Aliyah Tahun Pelajaran 2016/2017 Dan 2017/2018. Educare, 50–54.
Fathiyah, S. F. A. (2019). Analisis Butir Soal Pelajaran Bahasa Arab Di Ma Roudlotul Ulum Pagak Malang. Tarbiyatuna: Jurnal Pendidikan Ilmiah, 4(1), 76–100.
Fauziah, I. R. N., Syihabudin, S., & Sopian, A. (2020). Analisis Kualitas Tes Bahasa Arab Berbasis Higher Order Thinking Skill (Hots). لسـانـنـا (Lisanuna): Jurnal Ilmu Bahasa Arab Dan Pembelajarannya, 10(1), 45–54. Https://Doi.Org/10.22373/Ls.V10i1.7805
Hajaroh, S. (2016). Perbandingan Reliabilitas Butir Soal Bahasa Arab Antara Pilihan Ganda Dengan Menjodohkan Pada Tes Buatan Guru. El-Hikmah: Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Islam, 10(2), 157–178. Https://Doi.Org/10.20414/Elhikmah.V10i2.215
Huda, N., & Wahyuni, T. S. (2019). Analisis Butir Soal Ipa Try Out Usbn Tahun Ajaran 2018/2019 Dalam Kaitannya Dengan Level Kognitif. Madrasah: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 12(1), 29–39. Https://Doi.Org/10.18860/Mad.V12i1.7686
L, I. (2019). Evaluasi Dalam Proses Pembelajaran. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(2), 920–935. Https://Doi.Org/10.35673/Ajmpi.V9i2.427
Maulana, D., & Sanusi, A. (2020). Analisis Butir Soal Bahasa Arab Ujian Akhir Madrasah Bersama Daerah (Uambd) Madrasah Ibtidaiyah Tahun 2017-2018. Ta’lim Al-’Arabiyyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab & Kebahasaaraban, 4(1), 12–24. Https://Doi.Org/10.15575/Jpba.V4i1.8054
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis. Sage Publication.
Mohajan, H. (2018, Desember 10). Qualitative Research Methodology In Social Sciences And Related Subjects [Mpra Paper]. Https://Mpra.Ub.Uni-Muenchen.De/85654/
Natsir, M. (2020). Tahlīl Muhtawā Wa Mustawā As’ilat Ikhtibārāt Al-Lughah Al ‘Arabiyah Li Imtihān Al Madrasah ’Alā Al Ma’āyīr Al Wathaniyyah ’Alā Ithār Al Manhaj 2013. Alsinatuna, 5(2), 189–203. Https://Doi.Org/10.28918/Alsinatuna.V5i2.2574
Nofiana, M. (2015). Kualitas Penulisan Butir Soal Ujian Nasional Biologi Tahun 2014/2015 Ditinjau Dari Aspek Teoritik. Saintifika, 17(1). Https://Jurnal.Unej.Ac.Id/Index.Php/Stf/Article/View/3127
Nugroho, M. A. (2017). Studi Analisis Butir Soal Latihan Buku Ajar Bahasa Arab Madrasah Tsanawiyah. Arabia, 8(2), Article 2. Https://Doi.Org/10.21043/Arabia.V8i2.2001
Nuruddin, N. (2017). Analisis Kebutuhan Bahan Ajar Bahasa Arab Bagi Calon Tenaga Kerja Indonesia (Tki) Di Timur Tengah. Bahasa Dan Seni: Jurnal Bahasa, Sastra, Seni, Dan Pengajarannya, 44(2), 149–161.
Pasi, S. N., & Yusrizal, Y. (2018). Analisis Butir Soal Ujian Bahasa Indonesia Buatan Guru Mtsn Di Kabupaten Aceh Besar. Master Bahasa, 6(2), 195–202.
Prawati, S. (2014). Penerapan Metode Pemberian Tugas Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Ips Pada Siswa Kelas V Sdn No 1 Pangalasiang. Jurnal Kreatif Online, 4(1), Article 1. Http://Jurnal.Untad.Ac.Id/Jurnal/Index.Php/Jkto/Article/View/3263
Ramadhani, D. A. (2019). Evaluasi Pengajaran Bahasa Arab Dengan Media Online Di Perguruan Tinggi. Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban, 2(1), 85–104. Https://Doi.Org/10.35931/Am.V2i1.105
Ramah, S., & Rohman, M. (2018). Analisis Buku Ajar Bahasa Arab Madrasah Aliyah Kurikulum 2013. Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab, 2(2), 141–160.
Ridlo, U. (2018). Evaluasi Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Arabia, 10(1), Article 1. Https://Doi.Org/10.21043/Arabia.V10i1.3577
Rijali, A. (2019). Analisis Data Kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81–95. Https://Doi.Org/10.18592/Alhadharah.V17i33.2374
Salim, & Syahrum. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif. Citapustaka Media.
Septiana, N. (2016). Analisis Butir Soal Ulangan Akhir Semester (Uas) Biologi Tahun Pelajaran 2015/2016 Kelas X Dan Xi Pada Man Sampit. Edu Sains: Jurnal Pendidikan Sains Dan Matematika, 4(2), Article 2. Https://Doi.Org/10.23971/Eds.V4i2.514
Sk Dirjen Tentang Juknis Penilaian Hasil Belajar – Seksi Penmad Kemenag Kab. Demak. (T.T.). Diambil 31 Desember 2020, Dari Https://Mapendademak.Org/?P=8999
Sumiati, A., Widiastuti, U., & Suhud, U. (2018). Workshop Teknik Menganalisis Butir Soal Dalam Meningkatkan Kompetensi Guru Di Smk Cileungsi Bogor. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Madani (Jpmm), 2(1), 136–153. Https://Doi.Org/10.21009/Jpmm.002.1.10
Susanty, F. D. (2017). Analisis Validasi Soal Tes Hasil Belajar Pada Pelaksanaan Pembelajaran Bahasa Arab Di Pusat Pengembangan Bahasa (P3b) Uin Suska Riau. Kutubkhanah, 19(2), 112–132.
Tilaar, A. L. F., & Hasriyanti, H. (2019). Analisis Butir Soal Semester Ganjil Mata Pelajaran Matematika Pada Sekolah Menengah Pertama. Jp3i (Jurnal Pengukuran Psikologi Dan Pendidikan Indonesia), 8(1), 57–68. Https://Doi.Org/10.15408/Jp3i.V8i1.13068
Wachdah, R. L. (2020). Evaluasi Buku Ajar Bahasa Arab Kelas X Madrasah Aliyah: Pendekatan Saintifik Kurikulum 2013. Al-Ma‘Rifah: Jurnal Budaya, Bahasa, Dan Sastra Arab, 17(1), 41–47. Https://Doi.Org/10.21009/Almakrifah.17.01.04
Wicaksana, S., & Basuki, I. A. (2019). Analisis Soal Latihan Keterampilan Membaca Dalam Bahan Ajar Bipa Sahabatku Indonesia Tingkat A1. Basindo : Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Indonesia, Dan Pembelajarannya, 3(2), 261–270.
Yenusi, T., Mumu, J., & Tanujaya, B. (2019). Analisis Soal Latihan Pada Buku Paket Matematika Sma Yang Bersesuaian Dengan Higher Order Thinking Skill. Journal Of Honai Math, 2(1), 53–64. Https://Doi.Org/10.30862/Jhm.V2i1.58
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 ahmad, Ana Nurjannah, Muhammad Alfan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.