A Program to Improve Arabic Writing Skill with Media Quizizz at Mutiara Anak Sholeh Elementary School

Authors

  • Anisa Nasrul Rusandi Uin Sunan Ampel
  • Muhammad Thohir UIN Sunan Ampel Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.15642/jalsat.2022.2.2.191-209

Keywords:

Arabic writing skill, arabic learning, Quizizz, arabic media learning

Abstract

This study demonstrates that only E-Learning media, such as Quizizz Media, are necessary to improve students' ability to comprehend the material. Quizizz Media is a mixed learning media that is varied and exciting for children. It is effectively used as an Arabic writing skill learning medium that improves students' skills. Quizizz Media, as one of the media used in the classroom, also received a positive response from youngsters. This research aims to determine the production, use, and effectiveness of Arabic learning media based on quizizz in improving the Arabic language writing skills at Sd Mutiara Anak Sholeh. Observation, information, and interviews were used to acquire descriptive qualitative research data and information. The study's findings suggest that Quizizz Media is an engaging, effective, and highly motivating media for children to use in and out of the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aini, Y. I. (2019). Pemanfaatan Media Pembelajaran quizizz untuk pembelajaran jenjang pendidikan dasar dan menengah di Bengkulu. Kependidikan, 2(25).

Al Haddar, G., & Juliano, M. A. (2021). Analisis media pembelajaran quizizz dalam pembelajaran daring pada siswa tingkat sekolah dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4794–4801.

Amany, A. (2020). Quizizz sebagai media evaluasi pembelajaran daring pelajaran matematika. Buletin Pengembangan Perangkat Pembelajaran, 2(2).

An-Naqoh, M. K. (1985). Ta’lim Lughah al-Arobiyah Lin-Naatiqin bilugotin Ukhro. Mekkah: Jamiah Ummul Quro.

Arsyad, A., & others. (2011). Media pembelajaran. Jakarta: PT Raja grafindo persada.

Asria, L., Sari, D. R., Ngaini, S. A., Muyasaroh, U., & Rahmawati, F. (2021). Analisis Antusiasme Siswa dalam Evaluasi Belajar Menggunakan Platform Quizizz. Alifmatika: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 3(1), 1–17.

Fatehah, N., Safitri, I. A., Aulia, S., Hidayah, S. N., Gunawan, F., Ramandani, W. M., Shofa, A. K., Maharani, M. T., Puryanti, A., Bannah, M., & others. (n.d.). Komunikasi Saat Pandemi Covid-19. Zahir Publishing.

Gintings, A., & Si, M. (2010). Esensi Praktis Belajar & Pembelajaran: Disiapkan untuk Pendidikan Profesi dan Sertifikasi Guru-Dosen. Humaniora Utama Press.

Hamalik, O. (2008). Kurikulum dan pembelajaran.

Hamid, M. A. (2013). Mengukur kemampuan bahasa arab: Untuk studi islam. UIN-Maliki Press.

Hamidah, M. H., & Wulandari, S. S. (2021). Pengembangan Instrumen Penilaian Berbasis Hots Menggunakan Aplikasi “Quizizz.” Efisiensi: Kajian Ilmu Administrasi, 18(1), 105–124.

Hermawan, S. (2011). Mudah Membuat Aplikasi Android”, penerbit Andi. Yogyakarta.

Izzan, H. A. (2011). Metodologi pembelajaran bahasa Arab. Humaniora Utama Press.

Ju, S. Y., Adam, Z., & others. (2018). Implementing Quizizz as game-based learning in the Arabic classroom. European Journal of Social Science Education and Research, 5(1), 194–198.

Kurni Kova, D. (2021). Strategi Guru Dalam Menanamkan Karakter Mandiri Siswa Sekolah Dasar Pada Pembelajaran Daring Di Masa Pandemi Covid-19. Universitas Jambi.

Purba, L. S. L. (2019). Peningkatan konsentrasi belajar mahasiswa melalui pemanfaatan evaluasi pembelajaran quizizz pada mata kuliah kimia fisika I. Jurnal Dinamika Pendidikan, 12(1), 29–39.

Rajagukguk, M. (2021). Inovasi Penilaian Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Quizizz Pada Era Revolution Industri 4.0. Prosiding Seminar Nasional Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia (SemNas PBSI)-3, 45–50.

Rigianti, H. A. (2020). Kendala pembelajaran daring guru sekolah dasar di Banjarnegara. Elementary School: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Ke-SD-An, 7(2).

Salsabila, U. H., Habiba, I. S., Amanah, I. L., Istiqomah, N. A., & Difany, S. (2020). Pemanfaatan aplikasi quizizz sebagai media pembelajaran ditengah pandemi pada siswa SMA. Jurnal Ilmiah Ilmu Terapan Universitas Jambi| JIITUJ|, 4(2), 163–173.

Taufiq, M. A. (2020). Ta’tsir Al-Bi’ah Al-Lughawiyah ’Ala Ta’lim Al-Lughah Al-’Arabiyah Wa Ta’allumiha Li Al-Nathiqin Bi Ghairiha. Arabi : Journal of Arabic Studies, 5(2), 231. https://doi.org/10.24865/ajas.v5i2.185

Wiyani, N. A. (2013). Pendidikan agama Islam berbasis anti terorisme di SMA. Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 65–83.

Downloads

Published

27-11-2022

How to Cite

Rusandi, A. N., & Muhammad Thohir. (2022). A Program to Improve Arabic Writing Skill with Media Quizizz at Mutiara Anak Sholeh Elementary School. Journal of Arabic Language Studies and Teaching, 2(2), 191–209. https://doi.org/10.15642/jalsat.2022.2.2.191-209