An Analysis of Online Learning System of Arabic Courses at Universites in Indonesia During the COVID-19 Pandemic

Authors

  • Nur Asnah Novitri UIN Sunan Ampel Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.15642/jalsat.2021.1.2.134-154

Keywords:

Arabic Course, Arabic Teaching, University, Online learning system

Abstract

This study aims to determine the extent to which educational institutions at the tertiary level are prepared to face the online learning system. Researchers collected data from various universities in Indonesia from Sumatra to Sulawesi. The things that are the focus of this research are (1) How is the online learning process for Arabic courses at the university level in various cities in Indonesia, (2) What factors support and what factors become obstacles in implementing online language courses Arabic ?. This study found that learning strategies, learning methods and learning media are closely related to the success of learning in the Arabic language course network at the university level. Meanwhile, the comparison between the supporting factors and the factors that hinder the learning system so far can still be tolerated or solutions can be given by the policies of each university.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmadi, & Ilmiani, A. M. (2020). The Use of Teaching Media in Arabic Language Teaching During. Dinamika Ilmu, 307.

Anah, S. (2020). Pembelajaran Bahasa Arab Daring (Studi Kasus Mahasiswa Hukum Keluarga Islam (HKI) STAI Taruna Surabaya. Al-Fakkar : jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa Arab, 18.

Ansori, M. H. (2020, April 6). THC Insight. Wabah COVID-19 dan Kelas Sosial di Indonesia, p. 2020.

Audina, N. A., & Mubarak, M. R. (2020). Strategi Metakognitif dalam Belajar Bahasa Arab di Era Pandemi Covid-19 : Analisis Persepsi Mahasiswa. Proceeding NATHLA : al-Nadwah al-‘Alamiyyah fi Ta’lim al-Lughah al ‘Arabiyyah (International Conference on Arabic Languange Teaching) (p. 162). Palangkaraya: Arabic Education Departement (PBA), the Faculty of Education and Teacher Training (FTIK), State Islamic Institut (IAIN) of Palangka Raya.

Corinna, D. F., Rembulan, I., & Hendra, F. (2020). Problematika Pembelajaran Bahasa Arab Secara Daring: Studi Kasus Mahasiswa Program Studi Bahas dan Kebudayaan Arab Universitas Al-Azhar Indonesia. Konferensi Nasional Bahasa Arab VI (KONASBARA) 2020 (p. 569). Malang: Jurusan Sastra Arab fakultas Sastra Universitas Negeri Malang.

Fauzan, M., & Fara, E. W. (2020). Desain Pengembangan Media Digital Untuk Mengenalkan Angka Arab. Konferensi Nasional Bahasa Arab VI (KONASBARA) 2020 (p. 337). Malang: Jurusan Sastra Arab Fakultas Sastra Universitas Negeri Malang.

Hamidah, & Marsiah. (2020). Pembelajaran Maharah Al-Istima’ dengan Memanfaatkan Media Youtube: Problematika dan Solusi. Al-Ta rib Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 147.

Hasan, H. (2020). Optimalisasi Google Form Dalam Pembelajaran Bahasa Arab di Era Pandemi COVID 19. Konferensi Nasional Bahasa Arab VI (KONASBARA) 2020 (p. 181). Malang: Jurusan Sastra Arab- Fakultas Sastra-Universitas Negeri Malang.

Hendayana, Y. (2020, Oktober 28). Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Kementerian Pendidikan danKebudayaan Republik Indonesia. Retrieved Juli 4, 2021, from https://dikti.kemdikbud.go.id: https://dikti.kemdikbud.go.id/kabar-dikti/kabar/tantangan-dunia-pendidikan-di-masa-pandemi

Hidayah, N. L. (2020). Metode Pembelajaran Bahasa Arab Maharah Al-Qiroah (Keterampilan Membaca) Bahasa Arab Dengan Cara Membaca Didepan Kelas dan Ditirukan. Konferensi Nasional Bahasa Arab VI (KONASBARA) 2020 (p. 246). Malang: Jurusan Sastra Arab-Fakultas Sastra-Universitas Negeri Malang.

Hikmawati, S. A. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Daring Dalam Perkuliahan Bahasa Arab Di Institut Agama Islam Sunan Kalijogo Malang. Muhadasah : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 77.

Huda, H., & Ahmala, M. (2020). Implementasi "Random Pairs Group" dalam Pembelajaran Bahasa Arab Daring. Jurnal Al Fazuna, 93.

Ilmiani, A. M., Ahmadi, Fuadi, R. N., & Rahmah, Y. (2020). Multimedia Interaktif Untuk Mengatsi Problematika Pembelajaran Bahasa Arab. Al-Ta’rib Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab IAIN Palangka Raya, 18.

Kemdikbud. (2020, Mei 28). Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Retrieved Juli 2, 2021, from www.kemdikbud.go.id: https://www.kemdikbud.go.id/main/blog/2020/05/kemendikbud-terbitkan-pedoman-penyelenggaraan-belajar-dari-rumah

Khoirunnissa. (2020). Pembelajaran Online pada Masa Pandemi COVID 19 Sebagai Strategi Pembelajaran dan Capaian Hasil Belajar pada Siswa Kelas III B MI Al Ittihaad Citrosono Kecamatan Grabag Kabupaten Magelang Tahun Pelajaran 2019/2020. Salatiga: Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan, Institut Agama Islam Negeri Salatiga.

Kosim, N., Turmudi, I., Maryani, N., & Hadi, A. (2020, Mei 4). Digital Library UIN Sunan Gunung Jati. Retrieved Juli 2, 2021, from http://digilib.uinsgd.ac.id/: http://digilib.uinsgd.ac.id/id/eprint/30665

Munajat, F. (2021). Faktor-Faktor Kesulitan Menulis Imla Mahasiswa PBA IAIN Kudus di Masa Pandemi. Arabia: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 47.

Pratiknyo, Y. B. (2020, April 14). Universitas Surabaya (UBAYA). Retrieved Juli 2, 2021, from www.ubaya.ac.id: ubaya.ac.id/2018/content/articles_detail/289/Covid-19-Memuluskan-Era-Revolusi-Industri-4-0.html

Rachmayanti, I., & Alatas, M. A. (2020). Implementasi Aplikasi Edmodo Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Daring di PKPBA UIN Maulana Malik Ibrahim Malang. Kadera Bahasa, 99.

Riqza, M. S., & Muassomah. (2020). Media Sosial untuk Pembelajaran Bahasa Arab pada Masa Pandemi: Kajian Kualitatif Penggunaan WhatsApp pada Sekolah Dasar di Indonesia. Alsina : Journal of Arabic Studies, 71.

Sa’diyah, H., & Alfian, M. I. (2021). Whatsapp Small Groups Sebagai Media Pembelajaran Maharah Al-Kalam Di Masa Daring. Arabia: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 1.

Salshabila, N., Nadhifa, V., & Hendra, F. (2020). Tantangan Dalam Pembelajaran Kemahiran Berbahasa Arab Secara Online Mahasiswa Prodi Bahasa dan Kebudayaan Arab Universitas Al Azhar Indonesia . Konferensi Nasional Bahasa Arab VI (KONASBARA) 2020 (p. 492). Malang: Jurusan Sastra Arab Fakultas Sastra Universitas Negeri Malang.

Suci, M. P. (2020). Efektivitas Pembelajaran Berbasis Daring Pada Mata Kuliah Insya’ di STAI Ma’arif Sarolangun. El-Jaudah: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Arab, 59.

Suryaningrum, Y. (2021). “Pembelajaran Bahasa Arab dengan Metode Blended Learning di Masa Pandemi Covid-19” (Studi Kasus diMAN 8 Jakarta). Jakarta: Program Studi Pendidikan Bahasa Arab, Fakultas Bahasa dan Seni, Universitas Negeri Jakarta.

Syarif, M. U. (2020). Pembelajaran Bahasa Arab Daring Berbasis Strategi Karrona Di Masa Pandemi COVID-19. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 116.

Tianhuri, R. (2021). Pembelajaran Bahasa Arab Menggunakan Pendekatan Kecerdasan Emosional Melalui Daring di Kelas VI MIS Nurul Huda Sembubuk. Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Budaya Islam, 1.

Wikipedia. (2021, Juni 28). Wikipedia. Retrieved Juli 2, 2021, from Bahasa Arab - Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas: https://id.wikipedia.org/wiki/Bahasa_Arab

Yusvida, M. (2020). Strategi Belajar Bahasa Arab yang Efektif pada Perguruan Tinggi. Tatsqifiy: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab, 127.

Zubaidillah, M. H., & Nurddaroini, M. A. (2021). Melirik Aspirasi Mahasiswa terhadap Penggunaan Media Pembelajaran Bahasa Arab di Masa Pandemi Covid-19. al-Nadwah al-‘Alamiyyah fi Ta’lim al-Lughah al-‘Arabiyyah (International Conference on Arabic Languange Teaching) (p. 28). Palangkaraya: Arabic Education Departement (PBA), the Faculty of Education and Teacher Training (FTIK), State Islamic Institut (IAIN) of Palangka Raya.

Downloads

Published

29-11-2021

How to Cite

Novitri, N. A. (2021). An Analysis of Online Learning System of Arabic Courses at Universites in Indonesia During the COVID-19 Pandemic. Journal of Arabic Language Studies and Teaching, 1(2), 134–154. https://doi.org/10.15642/jalsat.2021.1.2.134-154